lauantai 15. tammikuuta 2011

Käytännön välineitä opettajalle: kuinka vahvistaa oppimista

Oppimisessa tarvitaan älykkyyttä
Älykkyydenlajit jaotellaan 7 eri kategoriaan. Älykkyys mielletään oppimisen edellytykseksi. Kullakin oppijalla on oma mieluisin oppimis – ja työskentelytapansa ja tyylinsä. Oppija voi oppia parhaiten auditiivisesti kuuntelemalla, haptisesti käyttämällä tuntoaistiaan tai kinesteettinen oppiminen liikkumalla. Osa oppijoista on kuvien ja painotekstien varassa visuaalisen opetuksen oppijoina ja osa kaipaa interaktiota, vuorovaikutusta muiden kanssa oppiakseen parhaiten. Seuraavassa käytännön välineitä opettajille, kuinka hyödyntää eri älykkyyden osa-alueita ja vahvistaa oppijoita, jotka oppivat eri älykkyyden osaalueilla.

Älykkyyden laji
Kuvaus
Hyödyntäminen oppimisessa
Vahvistamisharjoituksia
Loogis-matemaattinen älykkyys
Kyky loogiseen päättelyyn ja analysointiin; numeeristen ja geometristen mallien käyttöön
·       Pohdi ja analysoi
·       Etsi riippuvuuksia
·       Ratko ongelmia
·       Tee asioista kokonaisuuksia
·       Luokittele asioita monitasoisesti
·       Vertaile kahta asiaa: etsi yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia
·       Ratko pulmatehtäviä, pelaa shakkia
Kielellinen älykkyys
Kyky käyttää sanoja ja kieltä suullisesti ja kirjallisesti
·       Tee asioista kertomuksia
·       Etsi esimerkkejä
·       Kuvaa asioita omin sanoin
·       Tee oppimispäiväkirjoja
·       Pidä päiväkirjaa
·       Opettele päivittäin uusi sana ja sen käyttö
·       Lue kertomus ja keksi sille jatko-osa
·       Pelaa Scrabblea tai Aliasta
Visuaalinen älykkyys
Kyky hahmottaa tilaa ja ajatella kuvina
·       Käytä piirroksia ja kuvia
·       Käytä alleviivauskynää ja värejä
·       Luo käsitekarttoja
·       Ryhmittele asioita isommiksi kokonaisuuksiksi
·       Harrasta "päiväunia" ts kuvittele mieleesi jokin paikka tai tilanne
·       Esitä ajatuksiasi muille kuvallisin keinoin
·       Pelaa Pictionarya
Kinesteettinen älykkyys
Kyky kontrolloida kehoa ja käyttää sitä itseilmaisun apuna
·       Kytke kertaaminen johonkin fyysiseen toimintoon (hölkkä, silittäminen jne)
·       Kokeile näyttelemistä tai roolileikkejä oppimistilanteessa
·       Käytä oppimispelejä ja apuneuvoja
·       Harjoittele roolipelejä
·       Kokeile erilaisia liikuntamuotoja
·       Kokeile erilaisia käsityömuotoja
·       Pelaa Huojuva torni –peliä (aka Jenga)
Musiikillinen älykkyys
Kyky tuottaa, arvostaa ja käsitellä musiikkia ja ympäristön ääniä
·       Käytä keskittymisen apuna barokkimusiikkia
·       Etsi asioista rytmiä
·       Sepitä asioista loruja, hokemia tai lauluja
·       Laula suihkussa
·       Kuuntele luonnon ääniä ja rytmejä
·       Kokeile barokkimusiikkia keskittymisen apuna
·       Etsi mielialaasi sopivaa musiikkia
Sosiaalinen älykkyys
Kyky tulla toimeen ja kommunikoida toisten ihmisten kanssa ja työskennellä ryhmissä
·       Opiskele porukoissa ja tiimeissä (vrt. Laskupiirit)
·       Opeta asia jollekin toiselle
·       Käy ryhmäkeskusteluja
·       Hakeudu tiimityöhön
·       Harjoittele kuuntelemista
·       Perehdy kehon viestintään
Intrapersoonallinen älykkyys
Kyky hallita omia tuntemuksia ja arvioida omaa toimintaa
·       Pohdi asioita parin kanssa
·       Kysele ja epäile
·       Kirjoita asioita omin sanoin
·       Pidä päiväkirjaa
·       Opettele tunnistamaan käyttäytymistapojasi
·       Tarkastele ajattelumallejasi esim. Ongelmanratkaisutilanteissa

Lähteet:
Gordon Dryden – Jeannette Vos (1997):
Oppimisen vallankumous. Ohjelma elinikäistä oppimista varten. Juva: WSOY.


Tunnisteet: älykkyyden lajit, vahvistamisharjoituksia, hyödyntäminen

1 kommentti:

  1. Heli kommentoi:
    Kiitos käytännönläheisestä artikkelista. Oman työn kehittämisessä konkreettiset neuvot ja ajatukset ovat parhaita. Tässä on hyvä lista ideoita, joista voi poimia omille oppilailleen sopivia keinoja tai pyytää heitä itseään valitsemaan keinot, jotka tuntuisivat luontevilta. Hyvä juttu!

    Heli

    VastaaPoista