tiistai 28. joulukuuta 2010

Blogin viitekehys ja tiivistetty sisältö

Laajasti tarkasteltuna ohjauksen toimintakenttinä voi olla 1. ohjaus ja urasuunnittelu, 2. ohjaus oppimisen tukena, 3. ohjaus työelämässä, 4. ohjauksellisuus kuntoutuksessa ja perhetyössä (Onnismaa, Pasanen, Spangar, toim., Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. PS-kustannus, 2000)

Blogin artikkeleissa keskitymme kolmeen ensimmäiseen osa-alueeseen ja rajaamme kuntoutuksen ja perhetyön viitekehyksemme ulkopuolelle. Erityisesti keskitymme ohjaukseen oppimisen tukena. Ohjauksen tehtävänä on kannustaa, tukea ja avustaa opiskelijaa opinnoissaan siten, että opiskelijan itselleen asettamat tavoitteet toteutuvat tai peräti ylittyvät. Ohjauksen tarpeet ja siihen kohdistuneet odotukset voivat ollaa hyvin laajat ja moninaiset, mutta useinkaan opiskelija ei osaa määritellä millaista ohjausta hän voisi pyytää ohjaajaltaan/ohjaajiltaan. Tämän artikkelikokoelman tarkoituksena on antaa käsitys joistakin niistä keinoista, muodoista, menetelmistä ja malleista, joita ohjauksessa käytetään. Päätavoitteena on avata opiskelijan silmät ja ymmärrys siihen, että keinoja on olemassa – kun niitä vain osaa pyytää! Emme pyri kaikenkattavaan ja tyhjentävään kuvaukseen vaan annamme makupaloja omasta mielestämme tärkeimmistä ja mielenkiintoisimmista ohjauksen teemoista. Toivoisimmekin teiltä lukijat kommentteja ja käytännön esimerkkejä artikkeliemme täydennykseksi. Hyviä lukuhetkiä!

1 kommentti:

  1. Blogissa on käsitelty myös opettamista osana ohjausta sekä oppimista niin oppimisprosessin kuin oppimistyylien ja -testien kautta. Näihin teemoihin voi tutustua omissa artikkelisarjoissaan. Tutustu blogin sisällysluetteloon ja sitä kautta eri teema-alueisiin! Mielenkiintoista matkaa oppimisen, ohjaamisen ja opettamisen maailmaan.

    t. Blogistit

    VastaaPoista