maanantai 21. helmikuuta 2011

Aistihavaintokanavatesti käytännössä

Väitöskirjaa tekevä lukihäiriöstä kärsivä diplomi-insinööri kertoo, miten oppimistyylitestien kautta löysi oman tavan oppia parhaiten

Yhteishyvä-lehden artikkelissa on rohkaiseva ja kiinnostava kertomus siitä, kuinka oppimistyylitestit auttavat merkittävästi haasteellista oppijaa. Espoolainen insinööri on antanut kasvot erilaiselle oppijalle.

Miia Luhtalampi tajusi 24v. olevansa lukihäiriöinen. Oppiminen ja varsinkin lukemaan oppiminen on lukihäiriöisellä vaikeampaa. Luhtalampi kehitteli alusta lähtien omia strategioitaan oppimisen helpottamiseksi. Luhtalampi kertoo, että vasta oppimistyylitestien avulla hän eteni merkittävästi opinnoissaan, koska oman itsetuntemuksensa kautta löysi parhaimmat tavat itselleen oppia uusia asioita.

Miia Luhtalampi teki havaintokanava testin ja omaksi oppimistyyliksi varmistui kineesteettinen eli käsillä tekemisen kautta oppiminen. Hän on pyytänyt oppimateriaalin etukäteen, mikäli se on ollut mahdollista ja kotona omassa rauhassa luonut opittavasta asiasta mallin tai lenkkeillessään kuunnellut opittavaa asiaa korvalappujen kautta. Näin hän on pysynyt perinteisessä luokkaopetuksessa muiden mukana ja tahdissa.

Miia Luhtalampi kannustaa opettajia käyttämään lapsille oman tyylin mukaisia tapoja oppia oppimisen avuksi. Tekstiä voi avata kuvilla ja miellekartoilla ja vaikkapa ääneen lukua.

Miia Luhtalampi sanookin, että kaikki me olemme erilaisia oppijoita, eivät vain lukihäiriöiset.

Lähde: Yhteishyvä – asiakasomistaja lehti 12.10 .2010

3 kommenttia:

  1. Missä tällaisia testejä voi tehdä tai mistä niitä löytää. Netistä? Olisiko teillä antaa linkkivinkkejä luotettaviin testisaitteihin?

    VastaaPoista
  2. Ihan sattumalta törmäsin tähän blogikirjoitukseen. Haluan vain korjata, etten ole espoolainen vaan nokialainen. Paljon kiitoksia mielenkiinnosta Yhteishyvä-artikkelia ja ylipäänsä aihetta kohtaan.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista